poniedziałek, 13 maja 2013

Wrażenia po EduCamp

Z dużym poślizgiem czasowym, ale na szczęście się udało :)

EduCamp odbył się już po raz szósty.
Tym razem motywem przewodnim był e-lerning, czyli kształcenie na odległość.
Wydawało mi się, że o e-lerningu wiem już prawie wszystko, ale po raz kolejny okazało się, że nie miałam racji ;)
Kwestie poruszane na konferencji nie dotyczyły tworzenia samych szkoleń pod kontem merytorycznym, dydaktycznym, czy edukacyjnym, ale właśnie tej bardzo często pomijanej przez szkoleniowców, a mianowicie wizualnej, a konkretniej - dostępności.
Co to jest dostępność? Padło wiele definicji, których nie zapamiętałam, więc ujmę to własnymi słowami.
Dostępność szkolenia, platformy szkoleniowej czy też serwisu www polega na:
  • miłym dla oka wyglądzie, przejrzystym układzie graficznym, zachowaniu symetrii i odpowiednich proporcji, zastosowaniu odpowiedniej do wielkości czcionki interlinii, ilości tekstu w linii, unikanie ruchomych grafik...  czyli wszystko to co ułatwia odbiorcy skoncentrowanie się na treści
  • przyjaznym, dobrze zorganizowanym interfejsie zbudowanym zgodnie z zasadą "im mniej tym lepiej", konsekwencji w umieszczaniu aktywnych elementów strony w tym samym miejscu na każdej podstronie, czy na każdej karcie szkolenia
  • używanie nagłówków i streszczenie artykułu, czy treści szkolenia w kilku zdaniach na początku tekstu, używanie sekcji w tekście; ma to kilka zalet, ale dla mnie najważniejsze są takie: na początku dowiem się czego będę się uczyć, a później uzupełnię swoją wiedzę zagłębiając się w tekst, sekcje natomiast ułatwiają jego przyswajanie gdyż najważniejsze informacje są wypunktowane nagłówkami (uczenie się wzrokowo), oraz są nieocenione przy powtórkach - ułatwiają wyszukanie konkretnego zagadnienia
  • i najważniejsze - o czym niestety często się zapomina to zadbanie o dostępność dla osób z wadą wzroku, słuchu i innymi upośledzeniami.
Dla Latarników ostatni aspekt ma największe znaczenie, ponieważ pracujemy z osobami starszymi, którzy siłą rzeczy szybciej się męczą patrząc na ekran komputera i czytając małą czcionkę.

Jako przewodnicy po cyfrowym świecie powinniśmy zwracać szczególną uwagę na to czy serwisy, które polecamy seniorom są  dla nich w pełni dostępne.

Na co konkretnie zwrócić uwagę?
  1. Czy strona na pierwszy rzut oka jest przejrzysta (czy nie ma zbyt wiele ruchomych elementów)?
  2. Czy łatwo na niej znaleźć panel nawigacyjny (jeżeli taki występuje)?
  3. Czy istnieje możliwość zmiany rozmiaru czcionki (ewentualnie koloru)?
  4. Czy tekst jest faktycznie tekstem, a nie grafiką, czyli czy da się przeczytać za pomocą czytnika, a jeżeli nie to czy dostępna jest inna wersja strony przystosowana dla czytników?
  5. Czy filmy mogą być wyświetlane z napisami i czy można pobrać plik z samymi napisami do odczytania   przez czytnik?
O tym wszystkim i o całej masie innych rzeczy bardzo ciekawie opowiadali:
  • +Damian Muszyński  - o tym, czy nauczanie nowoczesnymi technikami naprawdę jest nowoczesne?
  • +Pawel Kowaluk - www - o XML i wszystkich czarodziejskich znacznikach ułatwiających życie twórcom szkoleń e-lerningowych.
  • Marcel Dziedzic - o interfejsach, pięknie, symetrii i użyteczności - moim zdaniem najbardziej sympatyczny i dynamiczny wykład całej konferencji :D
  • +Dominik Paszkiewicz - o użyteczności w kontekście osób z ograniczeniami ruchowymi, upośledzeniami wzroku i słuchu i o podstawie prawnej która wymaga tego typu udogodnień dla osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym od twórców serwisów
  • +Alek Sierżęga - o tym, że grę można zrobić z niczego i jak fajnie można je wykorzystywać w trakcie zajęć.
  • Rafał Zaorski - o promowaniu własnych szkoleń e-lerningowych, czyli jak zarobić na własnej wiedzy i doświadczeniu.
  • +Piotr Peszko - o nowym kierunku studiów w Wyższej Szkole Europejskiej czyli gdzie studiować e-lerning.
  • +Krzysztof Wojewodzic - o ePodręcznikach, jak będą wyglądać, jak się będzie z nich korzystać i jaki będzie ich rozwój. Udało nam się nawet zobaczyć fragment tej nowinki ;)






Do zobaczenia na kolejnym EduCamp :)
Pozdrawiam.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz